Menu Zamknij

Lakierowanie UV i dyspersyjne

Czy Twój produkt musi się wyróżniać wizualnie? Nie rezygnuj z lakierowania. Czy chcesz, by Twoja grafika „wyskakiwała” ze strony, a jednocześnie była chroniona przed uszkodzeniem? Lakier UV może być fantastycznym rozwiązaniem obu problemów. 

Lakiery offsetowe, UV, dyspersyjne są często spotykanymi rozwiązaniami w wykończeniu produktów drukowanych; stosuje się je po to, by zabezpieczyć powierzchnię papieru, podnosząc zarazem estetykę gotowego produktu. Każdy z tych lakierów można połączyć z innymi technikami wykończenia np. tłoczenie (ew. z folią), by stworzyć prawdziwe arcydzieła.

Lakiery tego rodzaju nakłada się zwykle w dodatkowym zespole maszyny drukującej, w jednym przebiegu. Oba lakiery zapewniają ochronę papieru i nadają mu pewien połysk, lecz lakier offsetowy (w odróżnieniu od dyspersyjnego) zawiera rozpuszczalniki organiczne, a zatem stosowanie budzi zastrzeżenia z punktu widzenia ekologii. W dodatku lakier offsetowy w porównaniu z innymi (dyspersyjnymi czy UV) wymaga najdłuższego czasu schnięcia.

Choć technologia lakierów utwardzonych promieniowaniem UV znana jest od dość dawna, począwszy od połowy lat 80. XX wieku jej wykorzystanie znacznie się zwiększyło. Lakier U, bardzo trwały i odporny na zadrapania, zapewnia także wyraźnie większy połysk niż lakier offsetowy czy dyspersyjny, eliminując przy tym problemy ekologiczne bądź kłopoty z łatwopalnością.

Dodatkową zaletą lakierów UV jest ich szybkie utrwalanie. Przechodzące pod lampami emitującymi krótkofalowe promieniowanie ultrafioletowe lakiery takie utrwalają się w kilka sekund, co znacząco skraca proces produkcyjny. W sekcji utrwalającej ultrafioletem 70% emitowanej energii zamienia się w ciepło; oznacza to, że taka metoda utrwalania nie nadaje się do podłoży wrażliwych na temperaturę. 

Niemal 85% książek w oprawie miękkiej ma okładki lakierowane UV. Inne typowe zastosowania to zaproszenia i karty informacyjne, plakaty, okładki magazynowe, broszury, kalendarze, papiery wartościowe, etykiety na butelki, foldery, rozmaite materiały reklamowe czy kartoniki. 

Źródło: Binding, Finisching, and Mailing: The Final Word. Procesy introligatorskie i wykończenie współczensnej poligrafii. T.J. Tedesco, D. Clossey, J-M. Hershey.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *