Jak można zaprojektować wyrób przyciągający uwagę w świecie, gdzie wszyscy odbiorcy są w ciągłym ruchu i mają bardzo mało czasu na przyswajanie informacji Jednym ze sposobów jest użycie tłoczenia, ponieważ zwiększa to wyrazistość produktu – a także szanse jego zauważenia.
Tłoczenie polega zwykle na uwypukleniu powierzchni papieru przy użyciu ciepła i nacisku (ang. embossing). Odbywa się to poprzez ścięcie papieru w formie składającej się z rozgrzanej matrycy i tłocznika. Ciepło pozwala włóknom papieru łatwiej się rozciągać, zaś nacisk matrycy i tłocznika wymusza odwzorowanie kształtu formy na papierze. Można także wytłaczać wzór „w głąb” podłoże (ang.debossing).
Ludzie szybko zauważają trzeci wymiar-wysokość. Góry,wysokie osoby,ale i wyroby tłoczone zawsze przyciągają uwagę. „Wzniesienia” na skądinąd płaskiej powierzchni papieru szybko przyciągają wzrok zaganianego czytelnika i zmuszają go do zwrócenia uwagi na zawarty przekaz. Odbiorcy często także dotykają palcami wyrobów tłoczonych, używając w ten sposób kolejnego zmysłu (dotyku) w trakcie czytania.
Tłoczenie pozwala tworzyć na papierze „góry” i „doliny”, nadając wydrukowi dodatkową głębokość, podkreślając grafikę, przyciągając uwagę czytelnika w inny sposób niż zwykle. Ślepe tłoczenie to nazwa techniki tworzącej wzór na niedrukowanej powierzchni.
Stopień skomplikowanie wytłaczanego wzoru zależy od ilości szczegółów odwzorowanych na tłoczniku. Zwykły tłocznik powoduje płaskie przetłoczenie ze ściętymi krawędziami pod kątem 30 stopni do powierzchni. Bardziej skomplikowane wzory można uzyskać przy użyciu tłoczników wielopoziomowych i tłoczników z relifem – niemal w dowolnym kształcie.
Źródło: Binding, Finisching, and Mailing: The Final Word. Procesy introligatorskie i wykończenie współczensnej poligrafii. T.J. Tedesco, D. Clossey, J-M. Hershey.